Op De Vlashoek werken wij in de middagen thematisch volgens De Noordwijkse Methode. Dit is een vernieuwend onderwijsconcept dat perfect aansluit bij onze visie: “De Vlashoek, waar je de wereld leert ontdekken”.
De kinderen werken de in vakateliers aan de hand van een overkoepelend thema. De leerkrachten van de ochtend hebben in de middag hierbij allemaal hun eigen vakatelier, aansluitend bij hun eigen kennis en interesses.
Het uitgangspunt van de atelierlessen is de kinderen te motiveren om zoveel mogelijk te willen leren door hun natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Het doel is dat ze brede algemene kennis, inzicht en vaardigheden ontwikkelen.
De leerkrachten ontwerpen zelf de atelierlessen voor hun vak en geven deze aan verschillende groepen. Doordat leerkrachten zich kunnen specialiseren in het vak waar hun interesse ligt, kunnen ze veel dieper ingaan op de onderwerpen en vragen van de kinderen. Er is veel differentiatie naar inhoud en niveau.
De Noordwijkse Methode onderscheidt de volgende vakateliers:
· Wereldoriëntatie: Geschiedenis, Aardrijkskunde en Wereldgodsdiensten
· Biologie: Mens en natuur
· Techniek: Constructie, Natuurkunde, Scheikunde
· Expressie: Muziek, Drama, Kunst, Dans
· ICT: Vaardigheden en Mediawijsheid
· Koken: Voeding en gezondheid
· Sport en bewegen
De hele school werkt in de ateliers aan hetzelfde thema. Hierdoor leren de kinderen hoe alles met elkaar samenhangt, kunnen ze nieuwe kennis beter onthouden en vindt er meer verdieping en verbreding van hun kennis plaats. Vakken als kunst, muziek, ICT worden geïntegreerd met inhoudelijke kennis van bijvoorbeeld geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.
De buitenwereld wordt actief betrokken bij de atelierlessen in de vorm van gastlessen en excursies. Waar mogelijk wordt een koppeling gemaakt naar actualiteiten.
De Vlashoek heeft goede resultaten voor de basisvakken lezen, taal, rekenen en spelling. De Vlashoek-kinderen groeien veelal op in een omgeving met betrokken ouders. Zij geven hun kind buiten school de nodige bagage mee. Dat merken we tijdens onze lessen; onze kinderen weten veel, zijn geïnteresseerd inde wereld om hen heen en stellen mooie vragen over uiteenlopende onderwerpen.
De zoektocht naar een passende werkwijze waarbij de basisvakken van hoge kwaliteit blijven en andere vakken in verbinding met elkaar worden aangeboden, eindigde bij De Noordwijkse Methode. Deze werkwijze heeft alles in zich.
De belangrijkste doelen die we met de vakateliers willen bereiken bij de kinderen zijn:
· Een brede algemene ontwikkeling
· Inzicht in jezelf en je talenten
· Vaardigheden en denkstrategieën aanleren voor een leven lang leren
In de ochtenden werken wij aan de basisvakken: lezen, taal, rekenen en schrijven. Bij deze vakken werken wij doelgericht en hanteren we tijdens onze instructielessen het Expliciete Directe Instructie (EDI) model.
Doelgericht werken
De lesmethodes die we gebruiken zijn altijd geschreven voor de gemiddelde school, de gemiddelde groep en de gemiddelde leerling. Doelgericht werken helpt ons om de lesmethodes zo in te zetten, dat we effectief om kunnen gaan met niveauverschillen. Begrippen als hoge verwachtingen, flexibele niveaugroepen, didactische middenmoot en een effectieve instructie staan hierbij centraal. Als hulpmiddel gebruiken we doelenplanners bij de methodes die ons helpen ons onderwijs te differentiëren en te plannen. Zo zorgen we ervoor dat kinderen de instructie krijgen die bij hun past en dat ze zoveel mogelijk de gestelde doelen behalen.
EDI-model
EDI staat voor Expliciete Directe Instructie. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met lestechnieken. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle kinderen. De sterke, de gemiddelde én de risicokinderen. De leerkracht staat aan het begin van de les centraal en doet de te leren vaardigheid goed voor, daarna samen met de kinderen en vervolgens werkt het kind zelfstandig. Op deze manier wordt de verantwoordelijkheid geleidelijk overgedragen aan de het kind. De kinderen worden zoveel mogelijk betrokken bij de lesstof door mee te schrijven, na te denken, te verwoorden en uit te wisselen. Tijdens het lesgeven wordt voortdurend gecontroleerd of alle leerlingen ook echt tot leren komen. Het controleren van begrip geeft waardevolle informatie voor het geven van effectieve feedback. Tijdens de les wordt de leerstof veelvuldig herhaald, zodat deze goed wordt onthouden. Dat gebeurt door veel vragen te stellen, mee te laten schrijven en veel voorbeelden te gebruiken. EDI is een bewezen didactisch model om kennis over te dragen.
Engels
Vanaf groep 1 wordt er Engels gegeven op De Vlashoek. Wij gebruiken hiervoor de methode Take it Easy. De kinderen uit groep 1 t/m 8 dompelen zich onder in de Engelse taal tijdens de lessen met Take it Easy. Een native speaking digiboard-assistent en de leerkracht helpt ze hierbij. Op deze manier raken de kinderen al vertrouwd met deze internationaal gebruikte taal. Iets wat ze hun hele leven van pas zal komen.
Topografie
De kinderen van groep 6 t/m 8 krijgen topografie. In plaats van het stampen van plaatsen, landen, rivieren en zeeën, hebben wij gekozen voor de aansprekende methode TopoMasters. TopoMaster is een spannende online game waarmee kinderen topografie leren. De app is samen met National Geographic Junior ontwikkeld en bevat prachtig beeldmateriaal en aansprekende informatie. Door topografie te oefenen met bijzondere weetjes, van onder andere dieren, gebouwen en het landschap, onthouden kinderen de toponiemen beter.
Verkeer
Verkeerseducatie is onmisbaar voor kinderen in het basisonderwijs, die nog veel verkeerservaring op moeten doen. Daaromgeven wij vanaf groep 1 verkeersles met de methode Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 worden de kinderen opgeleid voor het verkeersexamen en kunnen zij een verkeersdiploma halen.
Cultuureducatie
Op De Vlashoek zorgt onze cultuurcoördinator ervoor dat de kinderen in aanraking komen met een breed aanbod aan culturele zaken. Zij zoekt bij elk thema van De Noordwijkse Methode een passende activiteit. Dit kan een excursie, voorstelling, bezoek van een kunstenaar, schrijver, etc. zijn. Dit maakt onze thema’s nog inspirerender en zorgt ervoor dat de kinderen er maximaal van leren.
Sociaal Emotioneel Leren (SEL)
Op De Vlashoek gebruiken we de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren in groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel en gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Kwink voorkomt verstorend en pestend gedrag, kent een groepsbrede en preventieve aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep, verhoogt de leeropbrengsten en voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid.
Burgerschap
Sinds 2006 is burgerschapsvorming een verplicht vak op de basisschool. Burgerschap wordt gegeven met de methode Kwink voor Burgerschap. Deze methode biedt 13 burgerschapslessen per jaar, die passen bij de SEL-lessen. Naast de Kwinklessen wordt burgerschap op De Vlashoek geïntegreerd met andere vak- en vormingsgebieden aangeboden.
Bewegingsonderwijs
De kinderen van groep 1 en 2 krijgen elke dag bewegingsonderwijs. Dit kan buiten zijn, of in het speellokaal. Eén keer per week krijgen ze drie kwartier gym van onze vakleerkracht. Voor de groepen 3 t/m 8 staat bewegingsonderwijs twee keer per week op het rooster. De gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten; een vakleerkracht uit het team en een externe vakleerkracht van Regiekr8.
Godsdienstonderwijs/ humanistischvormingsonderwijs
Onze school besteedt aandacht aan alle belangrijke levensbeschouwingen zoals diverse godsdiensten, maatschappelijke en politieke stromingen. Wij dragen daarbij geen opvatting uit. Bij voldoende belangstelling stellen wij in de bovenbouw tijd en ruimte beschikbaar aan Het Centrum voor Vormingsonderwijs die vakdocenten aanbieden. Deze lessen zijn niet verplicht.
Digitale geletterdheid
De Vlashoek beschikt over een digitaal netwerk, digiboards in iedere groep en Chromebooks voor de kinderen. De Chromebooks worden gebruikt tijdens de lessen. Niet voor de verwerking van nieuw aangeleerde stof, dat wordt gedaan op papier, maar voor het extra inoefenen. Dankzij het gebruik van digitale leermiddelen zijn de mogelijkheden om te differentiëren sterk toegenomen. Dit gebeurt tijdens het zelfstandig werken. Ook beschikken wij over een leerlijn Digitale Geletterdheid voor groep 1 t/m 8. De daarin opgenomen doelen komen aan bod tijdens de vakateliers, maar ook tijdens de reguliere lessen.
Muziek
Voor het vak muziek maken we gebruik van de methode 123Zing. Deze methode bevat muziek-, dans- en dramalessen voor de groepen 1 t/m 8. De methode biedt energieke videolessen, liedjes en interactieve opdrachten. Daarnaast treden we met ons Vlashoekkoor meerdere keren per jaar op voor ouders en andere belangstellenden. Ook in de atelierlessen van de Noordwijkse Methode zit het vak muziek verwerkt.
Huiswerk
Vanaf groep 5 krijgt uw kind af en toehuiswerk mee en vanaf groep 6 zal dit structureler worden. Het belangrijkste doel van het geven van huiswerk is kinderen te leren in de thuissituatieverantwoordelijkheid te dragen voor schoolwerk. Hierdoor ontstaat er eendoorgaande lijn naar het voortgezet onderwijs. Kinderen die op de basisschoolgeleerd hebben zorg te dragen voor huiswerk, vinden gemakkelijker hun draai inhet voortgezet onderwijs.