Om ons onderwijs goed gestalte te geven, hebben we met elkaar onze visie, missie en kernwaarden vastgesteld. Dit is te basis voor ons onderwijsproces en voor hoe we op IKC De Vlashoek met elkaar omgaan. Hieronder lichten we alles graag voor u toe:
Onze visie is: De Vlashoek, waar je de wereld leert ontdekken.
Wij zijn ervan overtuigd dat een kind meer is dan alleen rekenen, lezen en taal. We willen kinderen inspirerend onderwijs bieden waarin ze hun talenten leren ontdekken. Daarbij gaan we uit van de nieuwsgierigheid waar kinderen van nature over beschikken. Nieuwsgierigheid is immers een drijfveer om te willen leren, ontdekken, snappen, begrijpen en bevatten. Wij zorgen voor inspirerende en betekenisvolle onderwijssituaties om tegemoet te komen aan deze nieuwsgierigheid.
Onze missie is om recht te doen aan de unieke talenten van ieder kind.
We houden rekening met onderlinge verschillen door ons onderwijs, waar nodig, aan te passen. Daarnaast hechten we een groot belang aan je veilig voelen op school. We bieden structureel aandacht aan welbevinden, omdat dit zorgt voor een fijne sfeer in alle klassen. Op De Vlashoek hebben de leerkrachten en pedagogisch medewerkers veel oog voor de kinderen en hun ouders, hebben de kinderen oog voor elkaar, hun omgeving, maar zeker ook voor zichzelf. Dit zorgt een veilige en prettige leeromgeving waarin ieder kind elke dag het beste uit zichzelf kan halen.
Onze school wordt gekenmerkt door de volgende kernwaarden: benaderbaar, betekenisvol, doelgericht, inspirerend en uitzonderlijk.
We ervaren ons IKC als een afspiegeling van de samenleving. Alles wat er gebeurt, komt in de samenleving terug en andersom. Er is een veilige en duidelijk structuur binnen ons IKC. We durven kinderen aan te spreken op hun gedrag, waarbij ze als persoon gerespecteerd blijven. We vinden het belangrijk dat er een goede sfeer heerst en dat er onderling vertrouwen is, zodat er geleerd kan worden.
Op De Vlashoek zijn we ons bewust van het belang van een goede relatie met de kinderen. We investeren hier dan ook veel in. We zijn vriendelijk, toegankelijk, rustig en duidelijk. We realiseren ons dat niet alleen ons mondeling taalgebruik, maar ook onze lichaamstaal essentieel is voor een goede relatie met de kinderen. Een glimlach, een schouderklopje, een knipoog: dit maakt het verschil! We stellen ons optimistisch op in onze relatie met de kinderen en zien en benutten kansen voor elk kind.
Op De Vlashoek zijn we Samen, Aardig, Netjes en Rustig. Vier termen waaronder eigenlijk al het gewenste gedrag valt wat we maar kunnen bedenken. Deze regels zijn er al jaren en doen hun werk. De vier gedragsregels zorgen voor een veilige omgeving waarin de kinderen elke dag weer het beste uit zichzelf kunnen halen.
Ons IKC is een openbaar IKC en dus algemeen toegankelijk voor iedereen. Er is ruimte voor iedere cultuur, levensovertuiging of achtergrond. Door kinderen kennis te laten maken met elkaars levensbeschouwingen cultuur, leren ze al vroeg de meerwaarde ontdekken van diversiteit. We besteden veel aandacht aan deze verschillen in achtergrond in onze lessen. Dit alles maakt dat de populatie kinderen op De Vlashoek lijkt op een samenleving in het klein. Kortom: iedereen is welkom op ons IKC.
Een veilig pedagogisch klimaat waarin uw kind zich thuis voelt is een voorwaarde om goed te kunnen ontwikkelen. Eruit halen wat erin zit bij alle kinderen, dat is onze opdracht. En lukt dit ons ook? Onze kinderen boeken al jarenlang op overtuigende wijze uitstekende leerresultaten die passen bij hun talenten.
De Vlashoek heeft in 2022 het landelijke vignet Gezonde School behaald. Met dit vignet laten wij zien dat we voldoen aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Het certificaat is behaald op het onderdeel Welbevinden. In 2024 is er een herijking geweest en we mogen het certificaat behouden. De komende tijd gaan wij ons best doen om ook het certificaat Bewegen te behalen. Wilt u meer weten over het vignet Gezonde School? Kijk dan op de website www.gezondeschool.nl.
Om kinderen goed te laten presteren zijn de pedagogische en didactische kwaliteiten van de leerkrachten van essentieel belang voor ieder kind. Dit vereist dat we onszelf en ons onderwijs voortdurend willen verbeteren. Om scherp te blijven, vragen we de mening van ouders en leerlingen. Enkele onderwerpen waarover de meeste tevredenheid bestaat, zijn de positieve houding van de leerkrachten ten opzichte van de leerlingen, de vriendelijke omgang met elkaar en de wijze waarop de leerkracht erop toeziet dat leerlingen goed met elkaar omgaan.
De kinderen geven daarnaast aan zich veilig en op hun gemak te voelen op school. Het is fijn dat we ook door de kinderen goed beoordeeld worden, want zij zijn onze beste criticasters!
Daarnaast speelt het objectieve oordeel van de onderwijsinspectie over de school een belangrijke rol. In januari 2020 heeft de onderwijsinspectie een schoolonderzoek uitgevoerd waarna zij het volste vertrouwen heeft uitgesproken in de kwaliteit van het onderwijs op De Vlashoek. Duidelijke taal!
We beschikken over een hecht en sterk team dat bereid is om zich, vanuit de eigen talenten, optimaal in te zetten voor ieder kind, iedere groep en iedere ouder of collega. Voor de kinderen, voor elkaar en voor de school. Zie hieronder de indeling voor het schooljaar 2024/2025.
Op maandag t/m donderdag. Op vrijdag groep 4/5.
Op maandag, dinsdag en vrijdag.
Groep 1 op woensdag, donderdag en vrijdag.
Groep 1 op maandag, dinsdag en woensdag.
Groep 2/3 op woensdag en vrijdag.
Cultuurcoördinator en coördinator Noordwijkse Methode op donderdag.
Groep 2/3 op maandag, dinsdag en donderdag.
Groep 4/5 op dinsdag woensdag en donderdag.
Groep 6 op maandag t/m vrijdag.
Groep 7/8 op maandag, dinsdag en vrijdag.
Groep 4/5 op maandag.
Groep 7/8 op woensdag en donderdag.
ICT-Coördinator
Groep 1 t/m 8 op woensdag
Op maandag, woensdag en vrijdag
Op maandag t/m woensdag en vrijdag