Recht doen aan de talenten
van ieder kind

Om ons onderwijs goed gestalte te geven, hebben we met elkaar onze visie, missie en kernwaarden vastgesteld. Dit is te basis voor ons onderwijsproces en voor hoe we op IKC De Vlashoek met elkaar omgaan. Hieronder lichten we alles graag voor u toe:

Onze visie is: De Vlashoek, waar je de wereld leert ontdekken.
Wij zijn ervan overtuigd dat een kind meer is dan alleen rekenen, lezen en taal. We willen kinderen inspirerend onderwijs bieden waarin ze hun talenten leren ontdekken. Daarbij gaan we uit van de nieuwsgierigheid waar kinderen van nature over beschikken. Nieuwsgierigheid is immers een drijfveer om te willen leren, ontdekken, snappen, begrijpen en bevatten. Wij zorgen voor inspirerende en betekenisvolle onderwijssituaties om tegemoet te komen aan deze nieuwsgierigheid.

Onze missie is om recht te doen aan de unieke talenten van ieder kind.
We houden rekening met onderlinge verschillen door ons onderwijs, waar nodig, aan te passen. Daarnaast hechten we een groot belang aan je veilig voelen op school. We bieden structureel aandacht aan welbevinden, omdat dit zorgt voor een fijne sfeer in alle klassen. Op De Vlashoek hebben de leerkrachten en pedagogisch medewerkers veel oog voor de kinderen en hun ouders, hebben de kinderen oog voor elkaar, hun omgeving, maar zeker ook voor zichzelf. Dit zorgt een veilige en prettige leeromgeving waarin ieder kind elke dag het beste uit zichzelf kan halen.

Onze school wordt gekenmerkt door de volgende kernwaarden: benaderbaar, betekenisvol, doelgericht, inspirerend en uitzonderlijk.

Een goed pedagogisch klimaat

We ervaren ons IKC als een afspiegeling van de samenleving. Alles wat er gebeurt, komt in de samenleving terug en andersom. Er is een veilige en duidelijk structuur binnen ons IKC. We durven kinderen aan te spreken op hun gedrag, waarbij ze als persoon gerespecteerd blijven. We vinden het belangrijk dat er een goede sfeer heerst en dat er onderling vertrouwen is, zodat er geleerd kan worden.

Op De Vlashoek zijn we ons bewust van het belang van een goede relatie met de kinderen. We investeren hier dan ook veel in. We zijn vriendelijk, toegankelijk, rustig en duidelijk. We realiseren ons dat niet alleen ons mondeling taalgebruik, maar ook onze lichaamstaal essentieel is voor een goede relatie met de kinderen. Een glimlach, een schouderklopje, een knipoog: dit maakt het verschil! We stellen ons optimistisch op in onze relatie met de kinderen en zien en benutten kansen voor elk kind.

Op De Vlashoek zijn we Samen, Aardig, Netjes en Rustig. Vier termen waaronder eigenlijk al het gewenste gedrag valt wat we maar kunnen bedenken. Deze regels zijn er al jaren en doen hun werk. De vier gedragsregels zorgen voor een veilige omgeving waarin de kinderen elke dag weer het beste uit zichzelf kunnen halen.

Identiteit

Ons IKC is een openbaar IKC en dus algemeen toegankelijk voor iedereen. Er is ruimte voor iedere cultuur, levensovertuiging of achtergrond. Door kinderen kennis te laten maken met elkaars levensbeschouwingen cultuur, leren ze al vroeg de meerwaarde ontdekken van diversiteit. We besteden veel aandacht aan deze verschillen in achtergrond in onze lessen. Dit alles maakt dat de populatie kinderen op De Vlashoek lijkt op een samenleving in het klein. Kortom: iedereen is welkom op ons IKC.

De opbrengsten van de school

Een veilig pedagogisch klimaat waarin uw kind zich thuis voelt is een voorwaarde om goed te kunnen ontwikkelen. Eruit halen wat erin zit bij alle kinderen, dat is onze opdracht. En lukt dit ons ook? Onze kinderen boeken al jarenlang op overtuigende wijze uitstekende leerresultaten die passen bij hun talenten.

“Onze kinderen boeken al jarenlang op overtuigende wijze uitstekende leerresultaten die passen bij hun talenten.”

Onze school is gezond!

De Vlashoek heeft in 2022 het landelijke vignet Gezonde School behaald. Met dit vignet laten wij zien dat we voldoen aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Het certificaat is behaald op het onderdeel Welbevinden. In 2024 is er een herijking geweest en we mogen het certificaat behouden. De komende tijd gaan wij ons best doen om ook het certificaat Bewegen te behalen. Wilt u meer weten over het vignet Gezonde School? Kijk dan op de website www.gezondeschool.nl.

Een transparante organisatie

Om kinderen goed te laten presteren zijn de pedagogische en didactische kwaliteiten van de leerkrachten van essentieel belang voor ieder kind. Dit vereist dat we onszelf en ons onderwijs voortdurend willen verbeteren. Om scherp te blijven, vragen we de mening van ouders en leerlingen. Enkele onderwerpen waarover de meeste tevredenheid bestaat, zijn de positieve houding van de leerkrachten ten opzichte van de leerlingen, de vriendelijke omgang met elkaar en de wijze waarop de leerkracht erop toeziet dat leerlingen goed met elkaar omgaan.

De kinderen geven daarnaast aan zich veilig en op hun gemak te voelen op school. Het is fijn dat we ook door de kinderen goed beoordeeld worden, want zij zijn onze beste criticasters!


Daarnaast speelt het objectieve oordeel van de onderwijsinspectie over de school een belangrijke rol. In januari 2020 heeft de onderwijsinspectie een schoolonderzoek uitgevoerd waarna zij het volste vertrouwen heeft uitgesproken in de kwaliteit van het onderwijs op De Vlashoek. Duidelijke taal!

“De kinderen geven aan dat zij zich veilig en op hun gemak voelen op de Vlashoek”

Het team

We beschikken over een hecht en sterk team dat bereid is om zich, vanuit de eigen talenten, optimaal in te zetten voor ieder kind, iedere groep en iedere ouder of collega. Voor de kinderen, voor elkaar en voor de school. Zie hieronder de indeling voor het schooljaar 2024/2025.

Directeur
Kim Cevaal

Op maandag t/m donderdag. Op vrijdag groep 4/5.

Intern Begeleider
Saskia Leenders

Op maandag, dinsdag en vrijdag.

Leerkracht
Geke Hootsen

Groep 1 op woensdag, donderdag en vrijdag.

Leerkracht
Hannie Bom

Groep 1 op maandag, dinsdag en woensdag.

Leerkracht
Angela de Regt

Groep 2/3 op woensdag en vrijdag.

Cultuurcoördinator en coördinator Noordwijkse Methode op donderdag.

Leerkracht
Daphne Roth

Groep 2/3 op maandag, dinsdag en donderdag.

Leerkracht
Anouschka van den Bulk

Groep 4/5 op dinsdag woensdag en donderdag.

Leerkracht
Mark Enterman

Groep 6 op maandag t/m vrijdag.

Leerkracht
Sharon Tomasic

Groep 7/8 op maandag, dinsdag en vrijdag.

Leerkracht
Lisa Bahnerth

Groep 4/5 op maandag.

Groep 7/8 op woensdag en donderdag.

ICT-Coördinator

Gymleerkracht
Rowin de Haas

Groep 1 t/m 8 op woensdag

Peuterspeelzaal
Monique Hiele

Op maandag, woensdag en vrijdag

Peuterspeelzaal
Sandra Stoop

Op maandag t/m woensdag en vrijdag

Jaargids

In de jaargids treft u alle praktische informatie aan over onze school. Denk hierbij aan tijden, beleid, groepsindeling, etc. De jaargids wordt jaarlijks digitaal aangeboden aan alle ouders/verzorgers en bij inschrijving van nieuwe leerlingen krijgen ouders/verzorgers een papieren versie.

Peuterspeelzaal

In onze school is een peuterspeelzaal te vinden. Onze peuterspeelzaal wordt bezocht door kinderen van 2 tot 4 jaar, op minimaal twee en maximaal vier dagdelen per week. Op dit moment zitten er rond de 20 peuters verdeeld over de vier dagdelen. Kinderen kunnen zich hier ontwikkelen op een speelse manier. Ze leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige omgeving.  Er wordt volgens een vast dagritme gewerkt. Zo wennen de peuters aan het basisschoolritme. We proberen de peuter- en kleuterthema's op elkaar te laten aansluiten, zodat we gedurende het schooljaar verschillende gezamenlijke activiteiten kunnen organiseren. Daarnaast is er regelmatig overleg tussen de peuter- en kleutergroepen om de doorgaande ontwikkelingslijn te bevorderen.
Op maandag-, dinsdag-, woensdag- en vrijdagochtend zijn de peuters van harte welkom.


Wilt u een rondleiding of uw kind inschrijven voor de peuterspeelzaal? Klik dan op de onderstaande button: kennismaken.

Samenwerkingen

Elk kind is anders. Omdat we de kinderen in hun eigen dorp naar school willen laten gaan, proberen wij zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillende onderwijs- en opvoedingsbehoeften van ieder kind. Het kan echter voorkomen dat de school tegen de grenzen van haarondersteuningsmogelijkheden aanloopt. Dan wordt de hulp van externe deskundigen of het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Hoeksche Waard (regio28.04) ingeroepen. Alle scholen voor primair onderwijs in de Hoeksche Waard (met uitzondering van de reformatorische scholen), evenals Stichting Yulius, zijn bij dit samenwerkingsverband aangesloten. De ondersteuningscommissie van het samenwerkingsverband kan aanbevelingen voor de verdere begeleiding van een kind doen.

Meer weten? Klik hier!

Medezeggenschapsraad

Iedere school heeft een Medezeggenschapsraad (MR). Deze raad bestaat uit ouders en personeel van de school. Via de Medezeggenschapsraad zijn ouders en personeel betrokken bij het schoolbeleid. Meepraten over verschillende onderwerpen is dan ook hun rol. Voor een aantal onderwerpen moet de schooladvies of instemming vragen aan de Medezeggenschapsraad, voordat een besluitgenomen wordt. Daarmee is de Medezeggenschapsraad een belangrijke manier om mee te praten over het beleid op school. Zij vergaderen ongeveer vijf keer per jaar. Vergaderingen zijn openbaar en mogen door ouders worden bijgewoond.
Het reglement medezeggenschap treft u aan op de site van Stichting de Hoeksche School.
Oudergeleding
Miranda Karbaat
Maarten Laan
Matthijs Bloem
Personeelsgeleding
Saskia Leenders
Angela de Regt
Geke Hootsen
Heeft u vragen of wilt u een onderwerp indienen voor de aankomende MR vergadering? Stuur dan een mail naar [email protected]

Inspectie

In januari 2020 kwam de inspectie bij ons op bezoek. Hieronder volgt een samenvatting van het lovende oordeel van de inspectie:

‘Jullie motto: Gelukkige kinderen leren beter zie je terug tijdens de schooltijd maar ook ervoor en erna. Jullie hebben een rol in het dorp. Kenmerkend voor het onderwijs op de Vlashoek is;

1.     In jullie pedagogisch handelen, in de relatie met kinderen maar ook onderling, zie ik positieve en waarderende betrokkenheid. Er is een fijn pedagogisch klimaat.
2.     Jullie hanteren coöperatieve leerstrategieën waarin kinderen echt elkaar helpen, ondersteunen,waarbij ze leren van elkaar. Mooi.
3.     Jullie feedback wordt overgenomen door de kinderen in de klas. Zelfs al bij de kleuters. Jong geleerd, oud gedaan.
4.     De coöperatieve leerstrategieën vergroten de zelfstandigheid en leidt tot meer rendement bij kinderen. Jullie durven los te laten en daardoor doen zij meer.
5.     Het enthousiasme en de bevlogenheid van het team is duidelijk waarneembaar.
6.     Jullie praten veel met elkaar en kijken ook bij elkaar in de groep, dat leidt tot een gedeelde cultuur, een eenduidig referentiekader op de school’.
Kennismaken?